1 2 Ďalšia »
Všetko začína asi takto – vidíš borca ako v tielku a kraťáskoch machruje na svojej nadupanej mašine pred autobusovou zastávkou plnou mladých čučoriedok. Jednoducho klasika. To sa musí. Túrovať motorku do omedzovača, potom si na ňu sadnúť, impozantne sa rozbehnúť štýlom „čo to dá“, nevadí že zadok ustreluje do všetkých strán. Hlavne že je IN. A potom ... tá slávnostná bodka na záver, dokonalá čerešnička na torte. Hneď na to sa úplne dokonale a za plnej pozornosti škodoradostného publika rozmajzne o najbližší obrubník. Frajer. Lenže kto by nepoznal tú túžbu aspoň raz, jediný raz nahodiť široké ramená, nos o pár milimetrov zdvihnúť, nasadiť bohu rovný výraz a s prehľadom odborníka najdrsnejšieho z najdrsnejších - drsného tak, že aj Chuck Norris radšej sklopí pohľad, otočiť o trošičku viac plynom a zmiznúť za revu vytočených valcov v diaľke. Tam kde civilizovaný človek dáva dole ruku z plynu, kde sa aj predátori z hlbokých lesov sťahujú späť do svojich nôr. Tam je skrytý betónový pľac otriasajúcí sa pod nárazmi a škripotom drveného železa. Z motoriek sa stávajú obúchané, pokrčené patvary, čo len zázrakom ešte fungujú a z normálnych motorkárov skutoční machri, ktorí svoje umenie vykupujú modrinami a vlastnou krvou. V tom je ten rozdiel medzi obyčajnou frajerinou a stuntridingom. Krv a skrutky. A ako to vlastne robia? To sa dozvieme od skutočného stunt-ridingového jazdca. Úpravy motorky Rutan: Základom pre stunt-ridové jazdenie je motorka. Vôbec nie je potrebné niečo drahé, veľké. Na začiatok bohato postačí stará emzeta, ľahko sa opravuje, veľa trikov sa s ňou dá nacvičiť. Alebo, ak chce dotyčný niečo väčšie tak nejakú staršiu 600vku. Dobré sú staré Cebra (CBR600F), to sú nezničiteľné motorky, alebo bývajú ešte obľúbené zx6r, ale od roku výroby 2003 hore, samozrejme záleží na vkuse a na tom čo komu vyhovuje. Na prvý rok skúšania na letisku ani netreba moc motorku upravovať. Samozrejme čokoľvek plastového čo nie je potreba k jazde a môže sa to rozbiť ide do krabice v garáži. Miesto plastov to chce okolo motora ovešať padákmi - poriadné hrubostenné rúry, nehráme sa na imidž. Pri tomto jazdení platí pravidlo, že tá motorka bude minimálne zo začiatku rovnako často na zemi ako na kolesách. Aj padáky sú trochu veda. Aké a kam ich zavesiť, aby pri páde nepoškodili motor a neurvali sa z uchytenia. Čo môžem poradiť? Najlepšie je nechať si pripraviť motorku od niekoho kto to vie - kto stavia motorky na stunt. Napríklad nechať si poradiť od iného stuntového jazdca. Ak dotyčný do toho predsa len chce ísť sám. Tak určite široký riadidlá - nejaké lacné, aj tak budú každú chvíľu ohnuté. Zo začiatku nebude potrebné viac ako padáky a riadidlá. Chvíľu to potrvá kým sa dostanete do takého levelu aby boli väčšie úpravy potrebné. Možno môžete ešte dať o 2 zuby väčšiu rozetu alebo iné predné koliesko, aby to išlo lepšie na zadné, ale to nie je nevyhnutné. Ja som osobne blbý a chcel som si urobiť motorku podľa seba a dopadlo to jednoznačne na figu. Prvá stavba bola úplne zlá, to som musel celé prerobiť, druhá úprava na tom nebola o moc lepšie. Až teraz čo som si kúpil Daytonu, tak už som si ju dokázal postaviť ako-tak „nahotovo“ - už som vedel ako postaviť hrazdu aby vydržala, podsedlák vystužiť aby vydržal tie rany, vedel som ako chcem padáky, čo sa nakoniec ukázalo že je to úplne zle, pretože mi to likvidovalo čidlo na motore vďaka prenášaným nárazom. Ale až na toto, sa mi po roku ladenia a vychytávania nedostatkov celkom podarilo postaviť motorku, tak aby bola nezničiteľná. Nie je nič horšie ako sa miesto jazdenia trápiť stále nad tým, prečo to nejde a ako to opraviť. Áno ... ..a čo je ešte dobré .... Tak urobiť si manuálny spínač na vetrák motora. Pretože všetky triky sú vo vysokých otáčkach a malých rýchlostiach, čo vedie k prehrievaniu motora, hlavne v lete. A jednoznačne nesmie byť nikomu tej motorky ľúto. Vo chvíli keď budete jazdiť tak, aby som ´preboha tej motorke neublížil´ , tak sa nič nenaučíte. Proste musíte počítať s tým že bude každú chvíľu rozbitá a na normálne jazdenie mať inú motorku. Samozrejmosťou je uzavretá plocha, kde sa dajú skúšať triky. Či už sa jedná o uzavreté opustené parkovisko, letiskovú plochu či iný pľac. Vždy niekde existuje nejaký majiteľ alebo správca s ktorým sa ide dohodnúť, aby vás tam pustil cvičiť.
Diskusia k článku: Krv a skrutkyDiskusia k fotogalérii: Krv a skrutky
Prispievať do fóra môže len registrovaný užívateľ