1 2 Ďalšia »
Jednostopové motorové vozidlá, skrátene "motorky" sú značne špecifickým fenoménom v doprave. Jedná sa o dopravný prostriedok už v základe navrhnutý pre rýchlosť a zrýchlenie, ktorého jediným cieľom nie je preprava z miesta A do miesta B, ale uspokojenie vodiča z jazdy. Ako toto skĺbiť s legislatívnymi pravidlami cestnej premávky, technickým stavom vozoviek a aktuálnou situáciou cestnej premávky je do dnes nevyriešeným otáznikom. Najprv trocha štatistiky a suchých faktov Najčastejšou príčinou dopravných nehôd nie je neprimeraná rýchlosť . Už po mnoho rokov je to nesprávny spôsob jazdy. V strede nehodového diania stoja 18-25 ročný vodiči - začiatočníci. Dôkazom neprimerane veľkej rýchlosti je závažnosť týchto nehôd a fakt že množstvo nehôd spôsobených neprimeranou rýchlosťou činí až 40% (u motoriek je percento ešte podstatne vyššie). Vysoká rýchlosť výrazne znižuje čas pre vyhodnocovanie situácií a reagovanie na ne (reakčný čas). Táto reakčná doba sa pohybuje od 0,37 s (čas špičkových pretekárov) do 1,4 s. Zaokrúhlene je počítané s dobou 1 sekundy. V skutočnosti sa táto doba líši podľa stavu bdelosti vodiča: Skúsený vodič pripravený brzdiť = 0,6 až 0,7 sekundy Pozorný vodič, ktorý nečaká prekážku = 0,7 až 0,9 sekundy Zaraďujúci alebo predbiehajúci vodič = 1,0 až 1,2 sekundy Nepozorný vodič = 1,4 až 1,8 sekundy Indisponovaný vodič (únavou, chorobou, požitím alkoholu) = 1,6 sekundy a viac Ďalšou skupinou nehôd, kde hrá rýchlosť svoju hlavnú úlohu je nehoda z dôvodu nedania prednosti v jazde. Pri výraznom prekročení povolenej rýchlosti môže byť ostatnými účastníkmi premávky zle odhadnutá vzdialenosť približujúceho sa vozidla a môže dôjsť k nedanie prednosti v jazde. Hlavne pri motorkách, ktoré sa už konštrukčne na prvý pohľad líšia od dvojstopových vozidiel, čo odhad vzdialenosti a rýchlosti ešte viac sťažuje. Vysoká rýchlosť má ďalej vplyv aj na zorné pole vodiča. Pri rýchlosti 40 km/h má zorné pole vodiča pokrýva 100°, vďaka čomu zvláda sledovať aj periférie a lepšie reaguje na nepredvídateľné situácie. Pri rýchlosti 130 km/h je zorný uhol už iba okolo 30°, čo značne znižuje schopnosť odhadu potenciálneho nebezpečenstva. Ale aby v tom "chudák" vodič nebol sám, možno sa na nehodovosť a vplyv rýchlosti na nehodovosť pozrieť aj z hľadiska konštrukcie dopravnej infraštruktúry. Firma IS Inžinierske stavby sa zaoberala výskumom bezpečnosti ciest II.triedy v Českej republike. Vynechajte spôsob, popis lokalít a vykonanie samotného výskumu (celý článok je uvedený na internete - viď zdroje v závere tohto článku) a prejdime rovno k výsledkom. Z výsledkov meraní vyplynulo, že na priamych a prehľadných úsekoch dochádzalo k častejšiemu prekračovaniu povolenej rýchlosti (na meraných lokalitách sa percento pohybovalo od 23% do 60% podľa typu komunikácie a dĺžky prehľadného úseku). V smerovo aj výškovo členitých úsekoch k prekročeniu povolenej rýchlosti dochádzalo maximálne u 7% vodičov. Je teda zrejmé že prehľadný úsek navodzuje u vodiča pocit komfortu, dochádza k prekračovaniu rýchlosti, to vedie k potrebe podstatne väčšej dĺžky rozhľadu potrebného na zastavenie vozidla včas. (Pri prekročení rýchlosti o 10 km/h sa dĺžka potrebného rozhľadu zväčší o 30 metrov, pri prekročení o 30 km/h sa zväčší už o 80m!!). Ďalšou kategóriou vplyvu rýchlosti na nehodovosť z hľadiska konštrukcie dopravnej infraštruktúry je neprispôsobenie rýchlosti stavu a kvalite vozovky. Čo u jednostopových vozidiel platí v plnej miere. Vzhľadom k fyzike pohybu jednostopového vozidla závislom najmä na styčných plochách s povrchom vozovky (2 pneumatiky), kde sa rozvrhnutie pôsobenie síl mení podľa náklonu motocykla na jednu alebo druhú stranu alebo pri jazde rovno, akákoľvek nerovnosť, zníženie trenia vďaka nečistotám na ceste alebo pri mokrej vozovke, zvyšuje mieru rizika zlyhaní riadenia a spôsobenie nehody. Toto riziko sa ďalej exponenciálne zvyšuje s rastúcou rýchlosťou. Príčinou tohto rastu je opäť reakčná doba. Subjektívny pohľad Čo sa týka motoriek, možno si položiť hneď niekoľko závažných otázok: Prečo toľko motorkárov prekračuje povolenú rýchlosť? Prečo sa vôbec vyrábajú motorky s maximálnou rýchlosťou okolo 300 km / h. Prečo je nehodovosť vodičov motoriek tak vysoká a s tak vážnymi následkami?
Diskusia k článku: Rýchlosť, nehody a motorky 1.časťDiskusia k fotogalérii: Rýchlosť, nehody a motorky 1.časť
Prispievať do fóra môže len registrovaný užívateľ