Aktuality
Nakupujem z domu - katalóg internetových obchodov
Kalendár akcií Diskusné fórum
In-Počasie SK

Rýchlosť, nehody a motorky 1.časť (1/2)

Jun 2010
2
Kategória Ako na to, napísal Redakcia, 42507 zobrazení, hodnotenie: 0,

1 2 Ďalšia »

Jednostopové motorové vozidlá, skrátene "motorky" sú značne špecifickým fenoménom v doprave. Jedná sa o dopravný prostriedok už v základe navrhnutý pre rýchlosť a zrýchlenie, ktorého jediným cieľom nie je preprava z miesta A do miesta B, ale uspokojenie vodiča z jazdy. Ako toto skĺbiť s legislatívnymi pravidlami cestnej premávky, technickým stavom vozoviek a aktuálnou situáciou cestnej premávky je do dnes nevyriešeným otáznikom.

Obrázok k článku Najprv trocha štatistiky a suchých faktov
Najčastejšou príčinou dopravných nehôd nie je neprimeraná rýchlosť . Už po mnoho rokov je to nesprávny spôsob jazdy. V strede nehodového diania stoja 18-25 ročný vodiči - začiatočníci. Dôkazom neprimerane veľkej rýchlosti je závažnosť týchto nehôd a fakt že množstvo nehôd spôsobených neprimeranou rýchlosťou činí až 40% (u motoriek je percento ešte podstatne vyššie).
Vysoká rýchlosť výrazne znižuje čas pre vyhodnocovanie situácií a reagovanie na ne (reakčný čas). Táto reakčná doba sa pohybuje od 0,37 s (čas špičkových pretekárov) do 1,4 s. Zaokrúhlene je počítané s dobou 1 sekundy. V skutočnosti sa táto doba líši podľa stavu bdelosti vodiča:


Skúsený vodič pripravený brzdiť = 0,6 až 0,7 sekundy
Pozorný vodič, ktorý nečaká prekážku = 0,7 až 0,9 sekundy
Zaraďujúci alebo predbiehajúci vodič = 1,0 až 1,2 sekundy
Nepozorný vodič = 1,4 až 1,8 sekundy
Indisponovaný vodič (únavou, chorobou, požitím alkoholu) = 1,6 sekundy a viac

Ďalšou skupinou nehôd, kde hrá rýchlosť svoju hlavnú úlohu je nehoda z dôvodu nedania prednosti v jazde. Pri výraznom prekročení povolenej rýchlosti môže byť ostatnými účastníkmi premávky zle odhadnutá vzdialenosť približujúceho sa vozidla a môže dôjsť k nedanie prednosti v jazde. Hlavne pri motorkách, ktoré sa už konštrukčne na prvý pohľad líšia od dvojstopových vozidiel, čo odhad vzdialenosti a rýchlosti ešte viac sťažuje.

Obrázok k článkuVysoká rýchlosť má ďalej vplyv aj na zorné pole vodiča. Pri rýchlosti 40 km/h má zorné pole vodiča pokrýva 100°, vďaka čomu zvláda sledovať aj periférie a lepšie reaguje na nepredvídateľné situácie. Pri rýchlosti 130 km/h je zorný uhol už iba okolo 30°, čo značne znižuje schopnosť odhadu potenciálneho nebezpečenstva.
Ale aby v tom "chudák" vodič nebol sám, možno sa na nehodovosť a vplyv rýchlosti na nehodovosť pozrieť aj z hľadiska konštrukcie dopravnej infraštruktúry. Firma IS Inžinierske stavby sa zaoberala výskumom bezpečnosti ciest II.triedy v Českej republike. Vynechajte spôsob, popis lokalít a vykonanie samotného výskumu (celý článok je uvedený na internete - viď zdroje v závere tohto článku) a prejdime rovno k výsledkom. Z výsledkov meraní vyplynulo, že na priamych a prehľadných úsekoch dochádzalo k častejšiemu prekračovaniu povolenej rýchlosti (na meraných lokalitách sa percento pohybovalo od 23% do 60% podľa typu komunikácie a dĺžky prehľadného úseku). V smerovo aj výškovo členitých úsekoch k prekročeniu povolenej rýchlosti dochádzalo maximálne u 7% vodičov. Je teda zrejmé že prehľadný úsek navodzuje u vodiča pocit komfortu, dochádza k prekračovaniu rýchlosti, to vedie k potrebe podstatne väčšej dĺžky rozhľadu potrebného na zastavenie vozidla včas. (Pri prekročení rýchlosti o 10 km/h sa dĺžka potrebného rozhľadu zväčší o 30 metrov, pri prekročení o 30 km/h sa zväčší už o 80m!!).

Ďalšou kategóriou vplyvu rýchlosti na nehodovosť z hľadiska konštrukcie dopravnej infraštruktúry je neprispôsobenie rýchlosti stavu a kvalite vozovky. Čo u jednostopových vozidiel platí v plnej miere. Vzhľadom k fyzike pohybu jednostopového vozidla závislom najmä na styčných plochách s povrchom vozovky (2 pneumatiky), kde sa rozvrhnutie pôsobenie síl mení podľa náklonu motocykla na jednu alebo druhú stranu alebo pri jazde rovno, akákoľvek nerovnosť, zníženie trenia vďaka nečistotám na ceste alebo pri mokrej vozovke, zvyšuje mieru rizika zlyhaní riadenia a spôsobenie nehody. Toto riziko sa ďalej exponenciálne zvyšuje s rastúcou rýchlosťou. Príčinou tohto rastu je opäť reakčná doba.

Subjektívny pohľad
Čo sa týka motoriek, možno si položiť hneď niekoľko závažných otázok:
Prečo toľko motorkárov prekračuje povolenú rýchlosť?
Prečo sa vôbec vyrábajú motorky s maximálnou rýchlosťou okolo 300 km / h.
Prečo je nehodovosť vodičov motoriek tak vysoká a s tak vážnymi následkami?

1 2 Ďalšia »

Počet hlasov: 0
Prihlásení užívatelia môžu ohodnotiť tento článok!   Páči sa mi

Galéria

Rýchlosť, nehody a motorky 1.časť Rýchlosť, nehody a motorky 1.časť Rýchlosť, nehody a motorky 1.časť

Najnovšie články z kategórie Ako na to

Ako jednoducho upevniť motorku
Kto niekedy nakladal, upevňoval a viezol motorku na prívesnom vozíku alebo v dodávke, dobre vie, že to nie je úplne jednoduchá záležitosť. Upevnenie motocykla zaberie dosť času a nervov. Jedným zo spoľahlivých spôsobov ako sa ...
27.9.2010 12:28, Redakcia, 42810 zobrazení
Ako na bielu kožu?
Ak ste niekedy rozmýšľali nad koženým oblečením v bielej farbe, zrejme vás známi odhovárali, že sa vám to rýchlo zašpiní, oderie, "ošpatnie", a ešte k tomu – bude to na bielej nemilosrdne ...
6.9.2010 21:44, sothar, 42760 zobrazení
Nátery deliacich ostrovčekov na komunikáciách
Z rôznych strán sa všetci snažíme zlepšovať bezpečnosť na cestách. Či už celodenným svietením na cestách, alebo obmedzení rýchlosti, kruhovými objazdami, reflexnými vestami, atď. Novo ...
15.6.2010 14:20, 5_element, 16818 zobrazení
Rýchlosť, nehody a motorky 2.časť
Druhým faktorom, ktorým sa dá odpovedať na otázku prečo toľko motorkárov prekračuje povolenú rýchlosť je „IMAGE“ akú tento koníček má. Motorka znamená rebéliu. Posledná divočina v ...
9.6.2010 9:45, Redakcia, 37539 zobrazení
Kalibrátor tachometra - Speedohealer
Dnes som dostal na dobierku toľko očakávaný Speedohealer v4 (kalibrátor tachometra). V balíku veľkosti motocyklovej helmy boli okrem samotného prístroja a príslušných káblov ako bonus pribalené skoro všetky ...
13.5.2010 19:04, piitr, 25559 zobrazení

Diskusia

Diskusia k článku: Rýchlosť, nehody a motorky 1.časť
Diskusia k fotogalérii: Rýchlosť, nehody a motorky 1.časť

Heavy
2.6.2010 13:24
Prečo toľko motorkárov prekračuje povolenú rýchlosť?
Príčin je mnoho, napr. Že by za to mohol adrenalín? To je dosť možné, a ak sa v krvi vytvorí koktail adrenalínu a testosterónu, vytvorí to takpovediac "pocit omamný" - ostatné je vecou šťastia.
Alebo snaha niečo si dokázať? Ukázať tomu plechovkárovi, že sa má pratať z cesty, lebo prichádza predátor pre ktorého fyzikálne a ani iné zákony jednoducho neplatia? Ktovie... Na túto otázku si musí odpovedať každý sám, je to o pocitoch a univerzálna odpoveď neexistuje.
Prečo sa vôbec vyrábajú motorky s maximálnou rýchlosťou okolo 300 km / h?
Dobrá otázka, ale ruku na srdce, ani mp3 si nepustím tak naplno, že mi z toho odpadnú uši. A opäť sme pri šťastí, aj pri menšej rýchlosti si človek dobre nabije sosák. Samozrejme, že so stúpajúcou rýchlosťou sú následky úmerne vyššie.
Prečo je nehodovosť vodičov motoriek tak vysoká a s tak vážnymi následkami?
Precenenie schopností, podcenenie situácie + prilba je nanič = problém
MartineR
avatar užívateľa MartineR
2.6.2010 14:31
kvalitný článok, čendi *thumbsup*
Heavy
2.6.2010 14:51
Martinerko, múdro hovoríš, dobrý článok, už sa tešákujem na pokračovanie.
Ešte jednu vec som chcel podotknúť - korunky (tak dobre Eurá) na motorku sa zbierajú ťažko a pomaly a častokrát nezostáva na solídnu prilbu, oblečenie a obutie. To sa kupuje častokrát až časom, keď sa opäť čosi našetrí A ak si zoberieme uvedený graf, tak je to vcelku jasné. Aby to nebolo tak, že "vodu káže, víno pije", aj ja som tak začínal. A aj plyn sem-tam potiahnem a aj som sa strepal. To ale asi skoro každý z nás. Aj vďaka tomuto článku si človek uvedomí vlastnú zraniteľnosť a možno za ten plyn potiahnem menej a preto dávam článku jednoznačne palec hore *thumbsup* a Čendine veľké plus :-*
Cendina
avatar užívateľa Cendina
2.6.2010 15:47
Velký podíl na tom má redakce. Poslala jsem jim to na mail se slovy "dělejte si s tím co chcete" a oni si dali tu práci že to přeložili do Slovenčiny, rozčlenili na jednotlivé odstavce, dodali fotku havarované motorky a rozdělili na díly..... *thumbsup* Tímto jim, co by PC-čolek, neschopný takových následných úprav, chci velmi poděkovat :-)
milan3232
avatar užívateľa milan3232
4.6.2010 13:56
Velmi dobryclanok *thumbsup*
Na vrch témy   Hore

Prispievať do fóra môže len registrovaný užívateľ


Kontakt   |   Obchodné podmienky   |   Ochrana osobných údajov   |   6 registrovaných online