1 2 Ďalšia »
Druhým faktorom, ktorým sa dá odpovedať na otázku prečo toľko motorkárov prekračuje povolenú rýchlosť je „IMAGE“ akú tento koníček má. Motorka znamená rebéliu. Posledná divočina v našej zviazanej civilizovanej spoločnosti, kde na všetko existujú pravidlá. Motorka má punc nepredvídateľnosti a nedostižnosti. Mašinéria mediálneho sveta prenikajúce až k ušiam sotva dospievajúcej mládeže buď motorky priamo odsudzuje - preto ich presúva do roviny zakázaného ovocia, alebo je (väčšinou pomocou filmov) posúva do roviny novodobých hrdinov, kedy nesmrteľný motorkár zvíťazí nad všetkými a všetkým vrátane fyzikálnych zákonov (viď. novodobé filmové počiny typu "Bikers boys", "divoká kolesá" atď). Úplne tu chýba akékoľvek spojenie s realitou nieto ešte osveta a zoznámenie so skutočnými aspektami prevádzkovanie tohto koníčka. Kde sa má začínajúci motorkár naučiť, ako sa bezpečne pohybovať v hustej premávke? Ako moc nebezpečné sú nečistoty, nerovnosti a voda na ceste? Kto mu vysvetlí, že je tak malý a rozmerovo atypický, že si ho väčšina vodičov nevšimne? Kto tých sebavedomím a dravou mladosťou nabitých začiatočníkov naučí že dodržiavať rýchlosť je IN? Ak teda nie sme schopní naučiť svojich vodičov dodržiavať disciplínu a zákony, prečo teda vyrábame dopravné prostriedky umožňujúce pohybovať sa s rýchlosťou okolo 300 km/h, u motoriek zo zrýchlením z 0 na 100 km/h iba za 3s, z 0 na 200 km/h za 6s. Jednoducho preto, že sa to dá. Kedysi dávno vznikol prvý automobil a pred ním musel z dôvodu bezpečnosti behať muž s červeným práporom, dnes vznikajú vozidlá o váhe, rýchlosti a zrýchlením ďaleko predstihujúcimi kapacitné a technické parametre dopravnej infraštruktúry, dokonca aj fyzické schopnosti človeka. Aj tu je umelý redukujúci člen - zákony cestnej premávky a samostatný orgán (dopravná polícia), ktorý sa stará o jeho dodržiavanie. Úspešnosť týchto opatrení sa líšia štát od štátu. Tu je najviac patrný vplyv nielen funkčnosti zákonov, ale aj vymáhateľnosť dodržiavanie tohto zákonu. A hlavne! Opäť! Vplyv disciplíny a dobrovoľnosti ochoty vodičov tieto zákony dodržiavať. Zdravotné veda už dávno pokročila od liečenia následkov chorôb na riešenie ich príčin. V dopravnom svete táto zásadná skutočnosť ešte nenastala. Miesto riešenie príčin, naďalej marí čas elimináciou následkov. Miesto osvety a kvalitnej výchovy budúcich vodičov, ich posielame na cesty absolútne nepripravených a potom penalizujeme za túto nepripravenosť. Na poslednú otázku - prečo je nehodovosť vodičov motoriek tak vysoká a z takými vážnymi následkami - je opäť odpoveď zložená z viacerých bodov. Jedným faktorom je ona vyššie spomenutá nepripravenosť a nedisciplinovanosť. Ďalším faktorom je zraniteľnosť. Jazda na motocykli má úplne iné parametre ako jazda 2-stopovými vozidlami. Kým automobil oplívá vysokou pasívnou bezpečnosťou (airbagy, pásy, deformačné zóny) .Motocykel nemá takmer žiadnu pasívnu bezpečnosť ( v súčasnosti aj tu dochádza k prudkému vývoju a zlepšeniu podmienok (airbagové vesty, airbagy skryté nad nádržou motocykla, chrbticový chrániče, prilby, ochranný odev. Napriek tomu aj tu je jeden mýtus spojený so zdanlivo väčšie technickou vyspelosťou motocyklov. Motocykel nezastaví skôr ako automobil! Ku svojmu zastaveniu dokonca potrebuje podstatne dlhšiu brzdnú dráhu! Je to dané nielen konštrukciou bŕzd, ale aj samotnou konštrukciou motocykla. Pri prudkom brzdení dochádza u motocykla ku značnej nestabilite - rozvlnená rámu, straty rovnováhy, nadvihnutie zadného kolesa a tým i určitej strate brzdnej sily, ktorá v tej dobe pôsobí čiastočne alebo len na predné koleso. Spoločne s nedisciplinovanosťou vodičov motocyklov - teda vysokou rýchlosťou je tento fakt doslova smrteľný. Ďalším faktorom pôsobiacim na nehodovosť motocyklistov je stav vozovky. Motocykel je podstatne citlivejší na povrch komunikácie ale aj spôsob vedenia . Akákoľvek prekvapivá odlišnosť, napríklad nepredvídateľne prudšia zákruta, prekážka za neprehľadným úsekom cesty, atď, má vysoký vplyv na schopnosť vodiča predvídať a prispôsobovať svoju jazdu . V súčasnosti je konštrukcia pozemných komunikácií prispôsobená najmä prevádzke dvojstopových vozidiel. Bohužiaľ však nie je prihliadané na ostatných účastníkov cestnej premávky.
Diskusia zatiaľ nieje vytvorená
Prispievať do fóra môže len registrovaný užívateľ