Dnes som dostal na dobierku toľko očakávaný Speedohealer v4 (kalibrátor tachometra). V balíku veľkosti motocyklovej helmy boli okrem samotného prístroja a príslušných káblov ako bonus pribalené skoro všetky české denníky (zaujímavé čítanie). Ako prvé po preštudovaní manuálu (Murphyho zákon platí do bodky) som zapojil do obvodu príslušný kábel (v mojom prípade SH-H03 pre Hondu VTX1300) pre iné motocykle, treba pozrieť na stránku výrobcu. Pre umiestnenie riadiacej jednotky pri dodržaní doporučení výrobcu (ľahká dostupnosť, ochrana pred dažďom) sa mi priam ponúkla jediná možnosť – odkladací kastlík na náradie. Po zapojení prístroja je treba skontrolovať, či SH je správne nainštalované - postup: Zapaľovanie je vypnuté, zmačkni a drž tlačítko SEL, zapni zapaľovanie, zobrazí sa na jednotke „t“, pusti tlačítko SEL. Tachometer ukazoval inú hodnotu ako nula (to je v tejto chvíli v poriadku). Pomaly som sa posúval po ceste (stačí jedno otočenie zadného kolesa), pričom zobrazené „t“ blikalo – indikácia funkčnosti. Test prebehol O.K. Stlač SEL a prístroj je pripravený na naprogramovanie. Spravil som teraz (krátku) skúšobnú jazdu. Tachometer funguje bezo zmien, ako pôvodne, kedže východzia hodnota je nastavená z výroby na 0,0% Pred samotným programovaním je vhodné, aby sme si zistili rozdiel nášho tachometra oproti presnému údaju (na hrubo). Ja som použil navigačný prístroj. Pri mojej rýchlosti 60 km/hod ukazoval navigačný, že idem v skutočnosti 55km/hod. Na stránke výrobcu je Online calculator, kde sa po zadaní týchto hodnôt objaví nastavenie kalibrácie (v mojom prípade – 8,3%) Stlačením tlačítka „GENERATE“ sa zobrazí presný postup pre nastavenie tejto kalibrácie. - Stlač súčasne obe tlačítka SET a SEL – objaví sa „L“ - Tlačítkom SET nastav „mínus“ (-) alebo „plus“ (P), u mňa (-), stlač SEL - Tlačítkom SET nastav prvú číslicu (pozor, ak je nutné, musí byť aj nula) – u mňa „0“, stlač SEL - Tlačítkom SET nastav druhú číslicu (pozor, ak je nutné, musí byť aj tu nula) – u mňa „8“, stlač SEL - Tlačítkom SET nastav tretiu číslicu – u mňa „3“, stlač SEL - Programovanie je skončené - Pozn. : v prípade do „plus“ (P) sa programuje až 5 číslic, takže na príslušných pozíciach musia byť aj nuly. Na rad prišla druhá skúšobná jazda a HEURÉKA – ono to funguje. Tachometer ukazuje rovnakú hodnotu ako navigačný. Na tachometri 60, navigačný rovnako 60, na tachometri 100, navigačný 100. Potom som skúsil prepnúť na prevod do mph a spravil dalšiu jazdu. Rýchlosť som ustálil na 40 (mph) aj keď na tachometri bolo samozrejme km/h a navigačný ukazoval 64km/h. Jednoducho geniálne. Pre presné skalibrovanie je potrebné presnejšie meranie (buď laboratórne meranie, alebo súbežná jazda s presným tachometrom v druhom aute, alebo najpresnejšie – úmyselným prekročením rýchlosti na úseku meranom políciou ), ale osobne si myslím, že zladenie tachometra a navigačného prístroja je postačujúce. Jeden z dôvodov, prečo som sa rozhodol zakúpiť tento prístroj, bola možná konverzia km/h za mph. Je nuné zatlačiť a držať tlačitko SEL kým sa nezobrazí aktuálny mód (C alebo – ) a drž ešte chvíľu, kým sa hodnota nezmení. Pri prevode z km/h na mph: - Indikovaná rýchlosť a prejdená vzdialenosť bude prevedená, ale na tachometri bude zobrazená hodnota v km/h, resp. km (je nutné prepísať na stupnici km za míle) - Pri tejto funkcii je možné len prepínať ON/OFF Pri prevode mph na km/h (pozn: netestoval som, nakoľko nebolo ako) : - Tu musíte pripočítať k požadovanej kalibranej hodnote ešte +60,9% (násobok 1609) - Obmedzenie: najvyššia hodnota, ktorú bude tachometer ukazovať je nezmenená. Teda ak váš tachometer zobrazuje maximálne 200 mph nebude môcť po konverzii zobraziť viac ako 200km/h V balení je ešte priložený káblik s tlačítkom, ktorý slúži na indikovanie maximálnej rýchlosti. (za celú životnosť prístroja SH, resp. do jeho zresetovania) Keď je motorka v kľude, zmačkni toto tlačítko a tachometer na pár sekúnd ukáže maximálnu rýchlosť, ktorá je uložená v pamäti prístroja. Pre mňa absolútne nepraktické a po otestovaní som toto tlačítko demontoval. Záver: Tento prístroj je jednoduchý , kvalitný a relatívne lacný výrobok na skalibrovanie tachometra a počítanie presne prejdenej kilometrovej vzdialenosti. Milo prekvapený som bol kvalitou a podrobnosťou Návodu na použitie a rovnako aj podporou na stránke výrobcu. (pochopil som aj ja s mojou krčmovou angličtinou) Jediná nevýhoda (tú ale musím ešte osobne vyskúšať), ktorá ale vyplýva z povahy výrobku, je prevod mph na km/h a to, že teoreticky pri maximálnej rýchlosti (napr. 200 mph = 321 km/h) sa mi bude snažiť tachometer zabočiť „za roh“ Na záver ponúkam tomu, kto má dovezený motocykel s tachometrom v míľach a uvažuje nad kúpou tohto výrobku, pomoc s montážou a testovaním prevodníka.
Diskusia k článku: Kalibrátor tachometra - SpeedohealerDiskusia k fotogalérii: Kalibrátor tachometra - Speedohealer
Prispievať do fóra môže len registrovaný užívateľ