Pred vyše rokom som sa rozhodol vybaviť svoju motorku Honda VTX 1300 štýlovými chopper brašňami. Siahol som po drahšom modeli dúfajúc v ich kvalitu. Po roku som smutne skonštatoval, že nie sú vhodné do každého počasia. Slnko a dážď sa nezmazateľne podpísali na ich vzhľade. Aby ako-tak držali tvar, začal som v nich nosiť nepremoky. Síce brašne nadobudli skoro pôvodný vzhľad, ale prestali plniť svoju funkčnosť, pre ktoré som ich kupoval. Pri návšteve motopredajne v Bratislave, kde mi ochotný obchodník, ktorý mi dobre radil a pritom som mu vôbec nevadil, ponúkol vraj nezničiteľné brašne a neomylne siahol do regálu a podal mi ich, smiechu som sa nezdržal: podával mi tie isté, čo používam aj ja. Na jednom zraze som si všimol na cruiseri plastové brašne Givi, ale tie sa absolútne nehodia k tomuto štýlu motorky. Potom padlo rozhodnutie, niečo urobiť s mojimi pôvodnými. aby boli aj pekné, aj funkčné. Plechovú výstuhu som zavrhol z dôvodu absencie vybavenosti mojej dielne (ohýbačka, nožnice, zváračka) a okrem toho, železo má jednu nepeknú vlastnosť – koroduje. Na internete som v jeden večer naštudoval techniku laminovania, na druhý deň nakúpil ingrediencie a pustil sa do diela. Ako prvé bolo treba zhotoviť tzv. kopyto. Keďže ide o jednorázovú výrobu, zvolil som polystyrém hr. 20mm (jediný druh, čo som mal doma), z tvrdšieho kartónu som si podľa brašní vyrobil šablónu a podľa nej som vyrezal polystyrény v potrebnom množstve. V mojom prípade po 7ks do každej brašne. Tieto polystyrény som spojil a spevnil potravinárskou fóliou a nakoniec zabalil do mikroténového vrecka na odpadky. (toto je veľmi dôležité, nakoľko laminovacia hmota rozožiera polystyrén a od mikroténu sa po vytvrdení kopyto ľahšie „vylúpne“ z formy. Potom prišlo na rad samotné laminovanie. Budeme potrebovať 1,5 bm skelnej tkaniny 250g/m2 a 1kg polyesteru na každú brašňu. Najprv som si nastrihal tkaninu (2 ks o veľkosti 2x výška brašne + 1x šírka a 2 ks o šírke brašne a dĺžke na obvod a nakoniec som zostatok tkaniny nastrihal na cca 5cm široké pásiky o dĺžke cca 30-40 cm). Jeden kus „veľkej“ tkaniny som priložil na kopyto otočené hore dnom a jeden kus uložil priečne. Teraz je príprava na laminovanie dokončená. Potom som zarobil do misky 0,5kg polyesteru a pol flaštičky aplikátora, zamiešal a ihneď začal nanášať na pripravenú tkaninu. Postupným prikladaním úzkych pásikov (hlavne v spojoch a na vystuženie horného okraja brašne) som natieral štetcom polyester, kým som neminul polovičnú dávku polyesteru. Potom som si zarobil druhú časť hmoty a použil na druhú „veľkú“ časť tkaniny, naniesol polyesterovú hmotu, uhladil a vyrovnal prípadné nerovnosti. Dávku hmoty som rozdelil na dve časti preto, lebo veľmi rýchle tuhne (max. do 15 minút) Tento postup treba zopakovať aj pri druhej brašni. Cez noc obe výstuže brašní vytvrdli, oddelil som od nich polystyrénové kopytá a prvýkrát vyskúšal, či sa môj prvopokus o laminovanie podaril. Potom prišlo na rad zrezanie karbobrúskou na požadovanú výšku, brúsenie sklenným papierom, povrchová úprava nástrekom čiernej farby. Následne zloženie oboch brašní. Teraz ešte musím zakúpiť gumennú ochranu na vrchnú hranu. Uvažoval som aj nad vlepeným hotového výrobku k pôvodnej brašní, ale to ponechám zatiaľ bezo zmien. Vrátim sa k tomu, až mi prijdu z USA objednané držiaky. Ich montáž je zaznamenaná na videu. A takto vyzerajú hotové brašne: A namontované na motorke: Tu je postup montáže objednaného držiaka.
Video:
Diskusia k článku: Úprava kožených brašní.Diskusia k fotogalérii: Úprava kožených brašní.
Prispievať do fóra môže len registrovaný užívateľ