V sobotu si ktokoľvek, kto prišiel do Banskej Bystrice na trať Horné Pršany smel skúsiť jazdu na motocykloch KTM a Husaberg pre sezónu 2010. Niekoľko zaparkovaných áut pozdĺž lesnej príjazdovej cesty k trati a potom neveľké depo, kde pod reklamnými altánkami driemalo zopár naleštených výstavných modelov a to sme už boli na mieste diania. Z upravenej motokrosovej trate, ktorá sa vinula lesíkom - podľa môjho vkusu :) sa vracalo 8 putovných motocyklov KTM a 4 Husabergy, akčne zľahka zablatené, a to ich už mechanici z KTM pekne zoradili, aby si ich mohli prebrať na skusy ďalší uchádzači. Ja a moja partička kamošov sme teda utekali k milým slečnám pri papieroch, aby sme sa zaregistrovali a vybrali si nejaké motorečky, ktoré boli samozrejme na poradovník, teda non-stop vyťažené. Trošku som bol sklamaný z malého výberu 2-taktných modelov, ktoré boli zastúpené v počte 1: a to len endurovej KTM 250 EXC. Takže mi tam chýbala minimálne EXC 300 a motokrosová SX 144, alebo SX 150. Jednotlivé skúšobné jazdy trvali 10 minút + 5 minút určených na dojazd stroja do depa a jeho osedlanie ďalším jazdcom, čiže jazdy šli vždy každých 15 minút okrem obedňajšej technickej pauzičky. Do prvej jazdy mi zvyšovalo 1:30 hoďky. Zvedavosť mi nedala a prešiel som si okruh zmáčaný celý uplynulý týždeň vytrvalými dažďami, vďaka čomu bol povrch celkom OK. Pešky, bežky som to teda prešiel, pri čom ma zaujalo príjemné prostredie jeho osadenia v prírodnom prostredí typickom pre okolie Banskej Bystrice. Sám zo seba som zarazený, že doteraz som sa tam nebol ani pozrieť, preto, že v Bystrici zvyknem tráviť dosť času - (aj mimo nemocnice). Keďže doma jazdím 2-taktnú Kawu 250, ako prvú som si osedlal 2-taktnú KTM EXC 250. Príjemný posed, nevyplnili sa moje obavy z krátkych a nízkych riadítok a mohol som vyraziť. Na trati som sa napriek dlhodobej abscencii jazdenia cítil fajn a na motorke vďaka jej nastaveniu, akoby na 95% práve pre mňa tiež a nesťažovali sa ani jazdci s menšími postavami. Teda motorka mi okamžite sadla do ruky. Veľké plus - ostrá predná brzda, zadnú by som prijal s väčšou vôľou, ale to je zas len moje špecifikum - (veľká, ťažká laba). Teda aj celá moja váha je dosť nad limit, čo pocítili aj inak dobre nastavené tlmiče. U tejto motorky ma prekvapil dosť razantný nárast výkonu v stredných otáčkach, no aj v horných to bolo dobré. Takže EXC 250 výborný stroj, ktorý by som raz možno bral. Nasledovala EXC 450 s Akrapovičom - to bola paľba, jazdilo sa mi dobre, len akosi mi ruky naťahovalo, no to bol problém vo mne, samozrejme oproti 2T bol nárast hmotnosti veľmi citeľný a po 10 minútach som zliezal celkom spokojný, no kus uťahaný. Bohužiaľ bez prestávky som plný očakávaní presadal na Husaberg FE 390. Nasledoval rozjazd, opatrný prejazd prvej lavice, húsenička, prvý vracák a bolo mi jasné že v čom je Husaberg inakší. Zatočiť nebol problém, predné koleso sa priam zalamovalo do zákruty, no akosi aj zabáralo do sypkého povrchu. Podobné pocity som mal aj v ďalších zákrutách. Motor dobre bral od spodku, no už od stredných otáčok sa to zhoršovalo, akosi to už nechcelo ťahať, na rovinke som žmýkal rýchlopal, no motor sa do vyšších točiek ťahal len pomalšie. Najväčší bonus v mojom podaní bolo, keď som si pred jedným odskokom trošku pribrzdil, aby ma nezahodilo príliš vysoko, čo som vtedy po dopade na predok skoro hodil držku pred motorku. Napriek snahe aby sa takéto niečo neopakovalo, stále mi to pri skokoch padalo príliš na predok. Na skokoch sa mi stroj správal nestabilne aj čo sa týka priameho smeru. No musím spomenúť aj stanoviská iných skúsenejších jazdcov. Peter Baláž (baki): "Práveže mne sa zdala aj na skokoch veľmi obratná a robil som si s ňou čo som chcel." , Marek Giertl: "Aj v zákrutách sa to ohromne dobre dalo zalomiť." Moji parťáci od Lučenca - Bakro (bacro) tiež nemal žiadne problémy a chválil si ľahkosť stroja. Pre Miša (dzipo) bol u FE-čki handicap dosť tvrdé radenie. Takže problém zrejme nebude v motorke, ale v mojej neprispôsobivosti. Verím teda, že by som si aj ja po drobnej zmene štýlu a chápania fungovania účinkov revolučného uloženia motora zvykol, no pre tú sobotu som Husaberg už radšej nebral, lebo za stroje sme podpisovali hmotnú zodpovednosť. Bacro si u modelu Husaberg FE 450 s automatickou spojkou nevedel vynachváliť funkciu spojky, kde namiesto spojkovej páčky bola totožná páčka zadnej brzdy na ktorú si po jednom kole perfektne zvykol. Ja už mám s tým skúsenosť, no spojkovanie a kontakt s trakciou zadného kolesa by mi chýbal. Pre informáciu musím dodať, že existujú aj poloautomaty, kde páčku viete klasicky púšťať, ďalšia výhoda je trakčná kontrola zadného kolesa, keď motorka neprehrabuje a aj korekcia - keď si nepodradíš spojka to vyrieši za teba. Dve veci sú isté - tento zlepšovák dokáže ušetriť mnoho síl a jazda s automatom je jednoduchšia. Po obede som si vyskúšal KTM EXC 400 ktorá sa mi javila ako veľmi príjemná motorka s dobrými vlastnosťami a optimálnym výkonom, ktorý mi nechýbal a mňa fyzicky nedevastoval. Ďalej som mal na programe EXC 450 pre zmenu s obyčajným výfukom. Ako som sa šiel pripraviť uvidel som náhodou voľnú jedinú dvojtaktnú endurovú 250-tku, na ktorej som sa vozil už na začiatku no neodolal som možnosti znovu ju prevetrať, teda som s ňou stihol 4 kolečká a hneď presadal na jej 4 taktnú kolegyňu z jednej triedy E2. Na tejto motorke mi ako na jedinej trošku nevyhovovalo uchytenie riadítok predklonené trochu dopredu. Takže EXC 450 oproti 2 taktnej 250 sa mi javila veľmi robustne a neohrabane. Dosť značná váha bola veľmi citeľná po okamžitom presedlaní z ľahkého dvojtaktu a handicap nemohol dohnať ani teoreticky pružnejší motor štvortaktu. Teoreticky píšem preto, že ten dvojtaktný agregát sa mi zdal fakt veľmi pružný už v nižších točkách. No ako som už vyššie spomínal do obeda som sedlal aj totožnú EXC 450 s otvoreným výfukom Akrapovič a táto na mňa ako celok pôsobila o dosť lepším dojmom, čo by som prisudzoval hlavne odstráneniu efektu brzdenia motorom pri verzii zo zavretým výfukom. Posledná sa mi dostala do ruky SX450 s Akrapovičom - bola to poriadna pecka. Konečne poriadne tvrdé pruženie, z ktorého moje nevytrénované telo ešte teraz v chrbte poriadne láme, ale stálo to za to. Chodila sama tadiaľ kadiaľ som si len pomyslel. Škoda-preškoda že mi sily ubudli, tak som po plyne mohol brnkať len do polovičky, max do trištvrte, mohol to byť pekný rámus. Nevyskúšal som SX-F 250 ktorú si obľúbil Mišo (dzipo) a dal si ju hneď 2x. Páčil sa mu priebeh výkonu a sila, ktorá mu vyhovovala. Skonštatoval: "motorečka do pohody", tak oproti tej jeho YZ 250 to mu teda verím. Suma sumárum: Príjemný a ochotný organizačný tým. Motorky boli v dobrej kondícii a nebolo na nich badať, že sa na nich už vozilo pol Európy. Veľmi ma potešilo že motorky boli super aj na moju väčšiu postavu a ani krpci si nesťažovali, brzdy na všetkých strojoch superácke. Zápory boli ťažkopádnosť u niektorých 4-taktných modelov KTM. Niektoré 4-taktné stroje ťažko radili rýchlosti. A čo sa nás partie od Lučenca týka v zložení Mišo (dzipo), Bakro (bacro), Pavúk a ja Brčo: Výborne sme sa povozili, ja som doteraz na takúto akciu nešiel, lebo sa nerád vozím na cudzích motorkách, no už ak to pôjde, už žiadnu nevynechám. Myslím, že nikde inde nemáte za deň možnosť tak dobre porovnať, takú širokú paletu motoriek a sám pred sebou porovnať ich klady a zápory, podľa čoho sa dozvieš, čo vlastne chceš. A na ohníku v liatinovej panvici sme si z fajného mäska urobili, pohrýzli, poponúkali... Krásny deň na ktorý budeme dlho v dobrom spomínať je za nami. Celá fotogaléria Pôvodný článok
Diskusia zatiaľ nieje vytvorená
Prispievať do fóra môže len registrovaný užívateľ