Ako sa Motosezóna začína, každý chce dobehnúť ten mesiac, čo nám chyba a akcie sa kopia ako huby po daždi. Nie však každý vie ako sa správať vo formácii. Skúsim preto zhrnúť zopár postrehov, ktoré by mohli pomôcť. Skupina motorkárov je úplne iná v porovnaní sólovej jazdy. Ked fičíte sami, niektorí jazdci môžu inštinktívne a rýchlo prísť na to, ako to urobiť dobre, začne ich to baviť a užívajú si. Iní zistili až po osobnej skúsenosti, že existujú nové pravidlá, ktoré treba dodržiavať pri jazde v kolektíve. Ako teda jazdiť v skupinke? Čo je myslené pod pojmom skupinka, formácia a jazda niekam? Jednoducho povedané, ty a pár priateľov plánujete výlet na vaše obľúbené miesta, niekedy vy a ďalších 5 "cudzincov" so sprievodcom sa náhodne stretnete na akcii a idete... Kto je vo vašej skupine? Viete o sebe? Poznáte ich návyky? Ste všetci dostatočne skúsení? Alebo ste na bike-u nováčik, ktorý nevie ako na to a snaží sa kopírovať a udržať ? Jazda so skupinou predstavuje aj výzvu, je náročnejšia a treba sa ju pochopiteľne naučiť. Ako? :) Len tak, že budete pravidelne jazdiť! Zamerajme sa teda na základy v závislosti na dynamike, a početu jazdcov; prvýkrát bude potrebné venovať väčšiu pozornosť všetkým úkonom a sledovať skúsenejších. Zvyčajne sa najskúsenejší dvaja jazdci chcú hrať na Leader-vodcu (udáva tempo), a Sweeper-a (jazdí na poslednom mieste a dáva pozor na oneskorencov). Niektoré skupiny využívajú aj tzv helper-ov - pomocníkov. Ešte predtým, než začínate, mali by všetci v skupine urobiť pár vecí, ktoré vám pomôžu: Základné kontroly techniky, oblečenia, plná nádrž, helma, oblečenie (k tomuto sa da písať ďaľší blog), lekárnička, súprava na opravu, iný môže niesť úplnú sadu nástrojov, ... v neposlednom rade doklady a hlavne zdravotné poistenie. Leader-ovou úlohou je stanoviť pravidlá. K dispozícii je celý rad štandardných signálov ruky, ktoré stanoví a vysvetlí ich tak, aby všetci účastníci dopredu vedeli, o čom je reč pred jazdou a počas jazdy. Riadi rýchlosť skupiny, križovatky, spomalienie atď. Tým sa minimalizuje zmätok. Odporúčame pravdaže publikovanie tel. čísla, na ktorom by vedel podať informácie skúsenejší vodič v prípade, že sa niečo deje, niekto sa stratí, alebo má problém. Ak je to možné, použiť interkom. Štandardne sa zasiela trasa vopred napr. e-mailom, gps súradnice ..., resp. v najhoršom prípade sa donesie na miesto zrazu zopar vytlačených kopií, ktoré sa umiestnia na držiaku na nádrži, alebo iné vhodné miesto. Štandardnou formáciou skupiny jazdcov tak, aby mal každý priestor na manévrovanie, je po našom zips, kde leader typicky jazdí v ľavej tretine cesty, nasleduje ďalší jazdec s odstupom cca 1-2 sekúnd v pravej tretine cesty, a tak sa striedajú ďaľší v intervale asi jednej sekundy. Za nepriaznivého počasia, pravdaže treba dávať väčší pozor a nechávať si väčší priestor a rezervu. Na úzkej a kľukatej ceste sa skupinka formuje postupne do hadíka; jedna formácia je vhodnejšia. Ak sa roztrhá, dobehne sa na rovinke, no nie vždy a za každú cenu. Poniektorí, až veľmi aktívni jazdci, sa snažia o pravideľné predbiehanie, čo však nie je dovolené a ani veľmi bezpečné. Nováčikovia, ale aj skúsenejší si takéto správanie veľmi nepochvaľujú a pravdepodobne nebudú ochotní s nimi jazdiť pri ďaľšej akcii. Áno, treba občas aj vybuchnúť, ale na to sú určené trochu iné cesty s inými podmienkami. Pozor, ak ste väčšia skupina, môžu nastať situácie keď ide 30-50 jazdcov za sebou a nejaký dobrák v aute bude chcieť predbehnúť, resp. zrazu odbočiť cez túto vytvorenú kolónu - nebezpečné, treba predvídať. Na druhej strane treba podotknúť, že veľká skupina neznamená, že je vždy na hlavnej a má prednosť! Ďalšie dôležité rady pri jazde: pri príjazde na križovatku je odporúčané ísť ako jeden celok (okrem STOP značky, kde musí každý zastaviť). Na tieto prípady sa občas podujme zopar moto dobrovoľníkov, ktorí vypomáhajú a zabepečia križovatku na hladký presun skupiny. Podobne, v zákrutách, nechodiť Side-by-Side z pochopiteľných dôvodov, nie príliš blízko. Každý jazdec by mal ísť jeden po druhom. Či už na križovatkách, diaľniciach, alebo bez ohľadu na to, kde sa nachádzate, platí základné pravidlo pri jazde v skupine akejkoľvek veľkosti: vždy sa starajte o vlastnú jazdu, tak aby ste neohrozili ďaľších! Stručne povedané, obmedzenie výkonu, zachovanie zdravého rozumu, rešpektovanie priestoru, pomáhať vytvárať rytmus v jazde. Toto všetko sa dá pochopiť až keď začnete naozaj jazdiť... jazdiť s pokorou a súčasne radosťou. Ako už bolo spomenuté, skupina môže priniesť veľa nových zážitkov, poučenie, úsmevné ale i nebezpečné zážitky. Jazdite preto vždy so skúsenými jazdcami. Niektoré skupinové jazdy sa nevydaria a mnohí z účastníkov majú potom pred ďaľšiou akciou rešpekt alebo znechutenie. To sú však len ojedinelé prípady a vtedy je asi lepšie začať s menšou skupinou 2-6 strojov a povedať si na začiatku pravidlá. Inak klasický výjazd prináša mnoho pestrých zážitkov aj so skúsenými jazdcami. Zbierajte svoje jazdecké skúsenosti, vyberajte si kolektív správnych ľudí. Ak tak urobíte, potom celkové zdieľanie a radosť na ceste môže byť bezpečné a obohacujúce. Určite by nemali chýbať v kolekcii pravého motorkára.
Diskusia zatiaľ nieje vytvorená
Prispievať do fóra môže len registrovaný užívateľ